Restaurant zonder personeel blijkt schreeuw om aandacht

Restaurant zonder personeel blijkt schreeuw om aandacht

Foto: FNV

Vorige week haalde een opmerkelijk bericht het nieuws: Foodsy, het eerste personeelloze restaurant van Nederland, opende de deuren in Amsterdam. Nu blijkt het echter om een actie van FNV Horeca te gaan.

In het restaurant was geen personeel aanwezig, maar moesten gasten alles zelf doen. Zo konden zij zelf aan de slag in de keuken, hun eigen bier tappen, koffie zetten, serveren, afwassen en natuurlijk betalen. Om het bericht van een restaurant zonder personeel geloofwaardig over te laten komen, zorgde FNV Horeca voor een pand, foto’s en persberichten. Ook de zogenaamde oprichter Edwin Sander speelde het spel overtuigend mee.

“Personeel moet je scholen, inwerken. Allemaal gedoe. Zo ontstond dit idee.” – Edwin Sander, topkok en ‘oprichter’ Foodsy

Betere arbeidsvoorwaarden horecapersoneel

Met de PR-stunt wilde de vakbond aantonen dat horecapersoneel onmisbaar is. Dit blijkt gelukt te zijn, maar het is dan ook hard nodig om duidelijk te maken dat de horecabranche niet zonder gemotiveerd personeel kan bestaan. FNV Horeca roept dan ook iedereen op om een petitie te ondertekenen waarmee er aandacht gevraagd wordt voor een eerlijke beloning en goede arbeidsvoorwaarden voor horecapersoneel.

Er is al bijna twee jaar geen cao meer voor de horeca en ook de laatste loonsverhoging stamt uit 2013.